Danskerne belønner ny McDonald's strategi

Dato: 24.05.2012

Investeringer i mere moderne restauranter, udvidede åbningstider og nye valgmuligheder på menuen betaler sig for McDonald's i Danmark. Virksomheden, der lægger navn til 84 restauranter landet over, hvoraf de fleste er drevet af selvstændige franchisetagere, leverede en omsætningsstigning på 5,7 procent i 2011. Ifølge McDonald's Danmarks topchef Stephen Shillington er væksten resultatet af en fokuseret, men simpel strategi:

"Det handler helt banalt om at være relevant og tilbyde danskerne det, de gerne vil have, når de vil have det. I dag er det ikke kun traditionelle konkurrenter som grillbarer og pizzeriaer, men også tankstationer, kiosker, kaffebarer og supermarkeder, der tilbyder nem mad til travle familier. Hvis man vil have en chance på det marked, skal man følge med tiden og udvikle sig i takt med danskernes forventninger og krav, og det er det, vi gør," siger Stephen Shillington.

Hovedparten af McDonald's danske restauranter er således blevet moderniseret og har fået lysere og mere indbydende udtryk, de fleste restauranter har udvidet deres åbningstider og 24 restauranter har i dag åbent 24 timer i døgnet i enten weekenden eller hele ugen. Også menukortet har fået en overhaling, så der både er flere traditionelle produkter at vælge i mellem, men der er også kommet nye produkter som eksempelvis grovboller, nye salater og wraps på menuen.

"Danskerne er kritiske og stiller store krav til den mad, de spiser, og derfor har vi også skruet op for dialogen med vores gæster om kvaliteten af de råvarer, vi bruger. Det er alle disse initiativer kombineret med at vi i samarbejde med vores dedikerede og dygtige franchisetagere bliver ved med at tilbyde god mad til rimelige priser i familievenlige omgivelser, der gør, at vi klarer os godt," siger Stephen Shillington.

Succesen betyder, at McDonald's i 2011 skabte mere end 200 nye job, så der nu er mere end 4200 medarbejdere i de 84 McDonald?s restauranter rundt omkring i landet, hvoraf 70 er drevet af selvstændige franchisetagere.

"Vi er stolte over vores succes, og af at vi skaber nye jobs og dermed nye muligheder. McDonald's er mange unges første job, derfor har vi et særligt ansvar for at give unge medarbejdere en god start på arbejdsmarkedet," siger Stephen Shillington.

Han forventer, at væksten vil fortsætte, og at McDonald's vil åbne mindst 10 nye restauranter og skabe mindst 500 nye arbejdspladser i løbet af de næste 5 år.

For mere information kontakt venligst:

Sara Helweg-Larsen,
Kommunikationsdirektør hos McDonald's Danmark ApS
E-mail: shl@dk.mcd.com

Nøgletal

- Den samlede omsætnig for alle 84 restauranter: 1,6 mia. kr.

• Omsætning McDonald's Danmark ApS: 344 mio. kr.
  • Omsætningsvækst: 5,7 %
  • Overskud før skat McDonald's Danmark ApS: 92 mio. kr.
  • Overskud efter skat McDonald's Danmark ApS: 69 mio. kr.
  • Antal medarbejdere (2011): 4200
  • Antal restauranter: 84

Om McDonald's Danmark

Den første McDonald's-restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 84 McDonald's-restauranter i Danmark, hvoraf de 70 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald's Danmark ApS.

McDonald's beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen.

Følg McDonald's på www.facebook.com/mcdonaldsdanmark og find flere fakta om McDonald's på www.mcdonalds.dk