McDonald's opfordrer familierne til at gå i køkkenet

Dato: 15.05.2012

Den eneste måde at lære børn om råvarer på, og hvordan man laver mad og gebærder sig i et køkken, er ved som forældre at involvere børnene i den daglige madlavning. Og så kan det samtidig give familierne ekstra tid sammen. Det er baggrunden for McDonald's initiativ omkring at skabe en kogebog med opskrifter indsamlet og udvalgt blandt danske familier. Opskrifter, der fungerer i en travl hverdag med børnene i køkkenet. På opskrifter.mcdonalds.dk er de danske familier allerede i gang med at dele favoritopskrifterne, og de allerbedste opskrifter og råd skal være med i en kogebog, der udkommer til september.

"Det er vigtigt, at danske børn lærer om råvarer og madlavning - en viden børnene kun får ved at være med i køkkenet til at lave maden. Både råvarer, tilberedning og god køkkenhygiejne er noget, som vi virkelig ved noget om hos McDonald's, og derfor laver vi en kogebog med danskernes bedste opskrifter, som børn og voksne kan tilberede sammen. Men det er samtidig vigtigt for os, at kogebogen er i øjenhøjde med de danske familier og deres hverdag. Derfor lader vi familierne komme med opskrifterne og vi lader de selvsamme familier være med til at teste de bedste og udvælge dem, der skal i kogebogen," siger McDonald's kommunikationsdirektør Sara Helweg-Larsen.

Som en ekstra gulerod deltager alle opskrifter indsendt i maj i lodtrækningen om gavekort til irmatorvet.dk, uanset om opskrifterne kommer i kogebogen eller ej. Så jo flere opskrifter familien sender ind, jo større er sandsynligheden for at familien vinder et gavekort.

Til september lanceres kogebogen i de 84 danske McDonald's restauranter. På opskrifter.mcdonalds.dk er der flere oplysninger om kogebogen. På hjemmesiden er der ligeledes gode råd til at børn i køkkenet, ligesom man kan se og kommentere på andre opskrifter og råd.

Fem gode råd til at tage børn med i køkkenet

1. Start i det små og arbejd jer opad sammen. For børnene kan en enkelt ret godt være en stor ting. Så hav tålmodighed for alle skal starte et sted.
2. Lav en madplan og planlæg hvad familien skal spise i løbet af ugen. Brug tid sammen, hvor I kan bestemme næste uges menu. Så får alle indflydelse på valg af retter og lysten til at hjælpe med at lave mad er ofte større.
3. I weekenden er der som regel mere tid og tålmodighed, så start med at involvere børnene her. Når de helt basale færdigheder er på plads, bliver det nemmere at få børnene til også at hjælpe i hverdagen.
4. Snak om mad og råvarer, mens I laver maden. Hvor kommer råvarerne fx fra? Og hvornår er det sæson for bestemte råvarer?
5. Børn skal ikke bare skrælle, røre i gryden og vaske op. De skal også måle og veje af, skære med kniv, smage retten til og omgås en ovn og et komfur. Selvfølgelig i selskab med en voksen.

Kilde: Diætist Rikke Lunau Storm

For yderligere oplysninger:

Sara Helweg-Larsen,
Kommunikationsdirektør hos McDonald's Danmark ApS
E-mail: shl@dk.mcd.com

Om McDonald's Danmark

Den første McDonald's-restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 84 McDonald's-restauranter i Danmark, hvoraf de 70 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald's Danmark ApS.

McDonald's beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen.

Følg McDonald's på www.facebook.com/mcdonaldsdanmark og find flere fakta om McDonald's på www.mcdonalds.dk