Tag børnene med i køkkenet

Dato: 04.09.2012

McDonald’s har udvidet sortimentet med familiekogebogen din og min kogebog, der opfordrer danske familier til at tage børnene med i køkkenet, så de får mere indsigt i råvarekvalitet, og hvad der er god mad. Familier i hele landet har været inviteret til at indsende opskrifter til kogebogen, der herefter er blevet testet af fem familier hjemme i deres eget køkken for at sikre, at alle kan være med.

Undersøgelser viser, at danske børn sjældent er med i køkkenet og derfor ikke ved nok om madlavning og råvarer. Med kogebogen, din og min kogebog, giver McDonald’s inspiration til familietid i køkkenet og tricks til, hvordan man kan inddrage børnene. Kogebogen indeholder alt fra morgenmad til dessert og alt fra bagt torsk til chokoladekage.

”Hvis børnene ikke tages med i køkkenet, kommer de til at mangle en fundamental viden om råvarer, og hvordan man laver god mad. Vi synes, det er vigtigt, at man tager aktivt stilling til, hvad det er man putter i munden – uanset om man er ude eller hjemme. Og den bedste måde at lære om mad er ved at være med til at lave den. Så ’din og min kogebog’ er et bidrag fra McDonald’s, hvor vi giver noget af den viden om råvarer, madlavning og køkkenhygiejne videre, som vi har opsamlet gennem mange år,” siger Sara Helweg-Larsen, kommunikationsdirektør hos McDonald’s.

En opskrift på kyllingenuggets

En af opskrifterne i din og min kogebog er indsendt af Pernille Bang-Udesen fra Herning. Familiens to børn på 1 og 4 er vant til at komme med i køkkenet, og skamlerne og de særlige børneknive er tit i brug.

”Børnene vil gerne med til at lave mad, og jeg synes, det er vigtigt, at de lærer om mad. Vi bruger ofte lang tid på at diskutere, hvor æggene kommer fra og den slags. Og mine børn skal være med til det hele i køkkenet, både at skære i stykker og smage til. Det tager selvfølgelig længere tid, når de er med, men vi har bestemt, at det tager den tid, det tager”, fortæller Pernille Bang-Udesen.

Pernilles kyllingenuggets har været en af de absolut mest populære opskrifter. Pernille har selv udviklet opskriften, fordi børnene elsker at spise nuggets, pizza og burgere, og hun gerne ville have en mulighed for selv at lave fast food favoritterne til hverdag.

”Jeg ville gerne lave en slags fast food, som jeg også med god samvittighed kan servere på en almindelig torsdag. Så derfor har vi i nogen tid forsøgt os frem, indtil vi fandt på at dyppe kyllingestykkerne i mel, æg og knuste corn flakes. Efter 20 minutter i ovnen er de perfekte sammen med hjemmelavede pommes frites og vores egen ketchup. Og så synes børnene også, at det er sjovt både at lave og spise dem”, siger Pernille Bang-Udesen.

Oplevelserne i køkkenet deler Pernille med resten af verden på sin blog Mor med meget mere, hvor hun også deler sine gør-det-selv projekter.

Faktaboks

• Siden april har alle haft mulighed for at dele deres bedste familieopskrifter på opskrifter.mcdonalds.dk.
  • De bedste opskrifter, der kom ind via hjemmesiden i løbet af maj 2012, er blevet testet af fem familier, der har fået stillet råvarer til rådighed af McDonald’s.
  • Testfamilierne er fundet blandt mere end 100 familier, der har søgt via McDonald’s familieklub, FamileTid.
  • din og min kogebog er trykt i 40.000 eksemplarer, og er fra 1. september til salg hos McDonald’s for 10 kr.

Tips til børn i køkkenet fra kogebogen

1. Start i det små og arbejd jer opad sammen.
    For børnene kan en enkelt ret godt være en stor ting. Så hav tålmodighed, for alle skal starte et sted.
  2. Lav en madplan og planlæg, hvad familien skal spise i løbet af ugen.
    Brug tid sammen, hvor I kan bestemme næste uges menu. Så får alle indflydelse på valg af retter, og lysten til at hjælpe med at lave mad er ofte større.
  3. I weekenden er der som regel mere tid og tålmodighed, så start med at involvere børnene her.
    Når de helt basale færdigheder er på plads, bliver det nemmere for børnene også at hjælpe i hverdagen.
  4. Snak om mad og råvarer, mens I laver maden.
    Hvor kommer råvarerne fx fra? Og hvornår er det sæson for bestemte råvarer?
  5. Børn skal ikke bare skrælle, røre i gryden og vaske op.
    De skal også måle og veje af, skære med kniv, smage retten til og omgås en ovn og et komfur. Selvfølgelig i selskab med en voksen.

For mere information kontakt venligst:

Sara Helweg-Larsen,
Kommunikationsdirektør hos McDonald's Danmark ApS
E-mail: shl@dk.mcd.com

Om McDonald's Danmark

Den første McDonald's-restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er 84 McDonald's-restauranter i Danmark, hvoraf de 70 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald's Danmark ApS.

McDonald's beskæftiger mere end 4.000 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen.

Følg McDonald's på Facebook og find flere fakta om McDonald's på www.mcdonalds.dk