McDonald’s er Danmarks bedste arbejdsplads for tredje år i træk

Hos McDonald’s er medarbejdertilfredsheden helt i top. Derfor bliver McDonald’s nu for tredje gang kåret til landets bedste store arbejdsplads af Great Place to Work®. Det er første gang, at en virksomhed kåres tre år i træk, og udnævnelsen skal ifølge McDonald’s Danmarks adm. direktør, Stephen Shillington, ses som resultatet af den rejse, som McDonald’s Danmark og medarbejderne har været på de sidste tre år.

København, den 14. november 2013 – For tredje år i træk er McDonald’s medarbejdere blandt landets absolut mest tilfredse. Det bekræfter en undersøgelse, som virksomheden Great Place to Work® har foretaget blandt McDonald’s medarbejdere landet over. McDonald’s Danmark bliver dermed den første danske virksomhed nogensinde, der løber med titlen som Danmarks bedste arbejdsplads tre år i træk.

”Undersøgelsen taler for sig selv. McDonald’s Danmark arbejder kontinuerligt på at skabe en arbejdsplads, hvor både fællesskabet og individet er i fokus. Virksomheden har stort fokus på at ruste den enkelte til det job, der skal udføres og tilbyder kompetencegivende lederuddannelser og ansvar, hvad enten målet er at blive restaurantchef eller få en videre karriere et andet sted. Samtidig har McDonald’s Danmark skabt en fællesskabsfølelse, hvor man tager sig af hinanden, og det afspejles i medarbejdertilfredsheden,” siger Liselotte Jensen, der er vicedirektør hos Great Place to Work®.

Særligt de sidste tre år har McDonald’s Danmark arbejdet målrettet med at styrke medarbejdernes engagement og daglige motivation. Det har været et stærkt og dedikeret samarbejde mellem McDonald’s Danmark, de 22 franchisetagere og cirka 4.200 medarbejdere.

”Jeg er super stolt af, at vi nu for tredje år i træk kan kalde os Danmarks bedste arbejdsplads. Vi har gennemgået en massiv udvikling de seneste år, hvor vi har fundet frem til de værdier, der udgør McDonald’s Danmark. Det har styrket vores fælles forståelse for, hvem vi er, og hvor vi er på vej hen,” siger Stephen Shillington og fortsætter:

”Vi er en servicevirksomhed, og vores medarbejdere udgør derfor kernen i vores forretning. Resultatet skyldes ikke mindst vores franchisetagere og restaurantchefer. Deres indsats i restauranterne er helt afgørende for, at medarbejderne trives. Det er jo i restauranterne, at man evner at skabe et fællesskab, der inkluderer alle, og hvor der samtidig bliver taget udgangspunkt i den enkelte medarbejders kompetencer.”

Medarbejderne udgør kernen

I Great Place to Works® undersøgelse lægges der blandt andet vægt på, at medarbejderne har tillid til ledelsen og føler sig respekterede og retfærdigt behandlet. 16-årige Simone Toubøl, der arbejder hos McDonald’s i Røde Kro, er ikke i tvivl om, hvorfor McDonald’s har vundet for tredje år i træk:

”Jeg går på arbejde med følelsen af, at mit arbejde rent faktisk betyder noget, og at man regner med mig. Vi er gode til at hjælpe hinanden, og der er altid tid til sjov – også når der er travlt. Og så kan jeg godt lide, at der hos McDonald’s er lige muligheder for alle. Hvis du gerne vil have mere ansvar og arbejder for det, så får du også lov. Det kan alt sammen lade sig gøre, fordi du konstant får feedback på det, du laver og dermed ved, om du løber i den rigtige retning og på den rigtige måde,” siger Simone Toubøl.

Kåringen af Danmarks bedste arbejdsplads fandt sted i går ved en gallamiddag på Marriott Hotel i København. McDonald’s Danmark har også de to foregående år indtaget førstepladsen i Great Place to Works® medarbejderundersøgelse i kategorien Store Arbejdspladser med flere end 500 medarbejdere. Således blev det ligeledes til en førsteplads i 2012 og 2011 og en fjerde plads i 2010.

Stine Green Paulsen
Kommunikationsdirektør
McDonald’s Danmark ApS
Pressetelefon: 7022 0160
E-mail: stine.paulsen@dk.mcd.com

Liselotte Jensen
Vicedirektør
Great Place to Work®
Telefon: 2810 0849
E-mail: liselotte.jensen@greatplacetowork.com

Sådan skaber McDonald’s Danmark glade medarbejdere

Ifølge adm. direktør i McDonald’s Danmark, Stephen Shillington, er der fem hovedårsager til, at McDonald’s Danmark har så stor medarbejdertilfredshed:

1. McDonald’s Danmark er en succesfuld forretning. Det har folk lyst til at være en del af.
  2. McDonald’s Danmark sikrer gode forhold for vores personale via overenskomster.
  3. McDonald’s Danmark giver muligheden for at være en del af et fællesskab, hvor vi dyrker samarbejde og venskab.
  4. McDonald’s Danmark er en fleksibel arbejdsplads, som tilpasser vagtskemaerne til den individuelle medarbejders livsstil.
  5. McDonald’s Danmark investerer massivt i at videreudvikle vores medarbejderes kompetencer og evner.

Om Great Place to Work®

Det er trettende år i træk, at Great Place to Work® offentliggør listen med Danmarks Bedste Arbejdspladser®. Den første liste blev offentliggjort i 2001. Great Place to Work® er en research- og konsulentvirksomhed, der hjælper arbejdspladser med at blive bedre. Great Place to Work® er repræsenteret i 45 lande verden over og har hovedkvarter i San Francisco, USA.

Sådan kåres vinderen

Både offentlige og private arbejdspladser med mere end 20 medarbejdere kan deltage i undersøgelsen. De deltagende arbejdspladser vurderes dels på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne på arbejdspladserne, dels en kulturprofil, som omhandler arbejdspladsernes kultur, politikker og daglig praksis inden for ledelse og HR. I den samlede vurdering lægges størst vægt på medarbejdernes vurdering af arbejdspladsen, som indgår med 2/3 i den samlede vurdering.

Om McDonald’s Danmark

Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 87 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 71 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger cirka 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011 og 2012 og nu igen i 2013. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk og www.tjekmcdonalds.dk.