McDonald’s i medvind på det danske marked

McDonald’s Danmark er klar med et stærkt 2013-regnskab med en samlet nettoomsætning på 511 mio. kr. McDonald’s Danmark har således formået at skabe en vækst på 10 pct. i et faldende marked, og medvinden på det danske marked sikrer flere restaurantåbninger allerede i 2014. Fremgangen skyldes især åbning af nye restauranter, forlængede åbningstider og nye tiltag på menuen.

København, den 2. juni 2014 – Nye restauranter, udvidede åbningstider og nye valgmuligheder på menukortet betaler sig for McDonald’s Danmark. Virksomheden, der ved udgangen af 2013 ejede 17 ud af de i alt 88 restauranter landet over, fremlægger nu regnskab med en nettoomsætning på 511 mio. kr. fordelt på 341 mio. kr. for virksomhedens egne restauranter og 170 mio. kr. på lejeindtægter og forpagtningsindtægter fra franchisedrevne restauranter. Det er en omsætningsvækst på 10 pct. i forhold til 2013.

Den samlede nettoomsætning for alle kædens 88 restauranter i Danmark, hvoraf 72 drives af selvstændige franchisetagere, er på ca. 1,9 mia. kr.

”Vi er meget tilfredse med at levere så flot et resultat i et faldende marked. Vores ambition er ikke alene at servere god mad, men også gode øjeblikke. Derfor har vi lyttet til vores gæster og sat gang i en række nye initiativer, hvor målet er at bringe vores medarbejdere og gæster tættere sammen og sikre gæsterne en ekstraordinær serviceoplevelse, der overgår deres forventninger,” siger Stephen Shillington og fortsætter:

”Restaurantåbninger og udvidede åbningstider, hvor flere restauranter nu har døgnåbent spiller en stor rolle i væksten. Samtidig kan vi se på tilbagemeldingerne fra gæsterne, at den løbende introduktion af nye produkter på menukortet som fx morgenmad og nøglehulsmærkede produkter, betyder noget for gæsternes oplevelse af et besøg hos McDonald’s.”

Udover et stærkt fokus på at øge serviceoplevelsen for de gæster, der dagligt køber ca. 160.000 måltider i restauranterne landet over, arbejder McDonald’s intensivt med træning og udvikling af medarbejdere. Et arbejde der bar frugt igen i 2013, hvor kæden for tredje år i træk blev udnævnt til Danmarks Bedste Store Arbejdsplads.

”Glade og dedikerede medarbejdere, der hver dag serverer gode øjeblikke for vores gæster, er fundamentet for, at vi klarer os så godt på det danske marked. Derfor er vores medarbejderes trivsel og udvikling fortsat en topprioritet for os,” siger Stephen Shillington.

Fremgangen på det danske marked betyder, at McDonald’s i 2013 åbnede fire nye restauranter og lukkede en enkelt. I løbet af de kommende år forventer kæden at åbne tre til seks nye restauranter om året, og hver restaurant skaber ca. 50 nye arbejdspladser i lokalområdet. Den næste restaurant åbner allerede i august på Næstved Havn.

Nøgletal 2013

Den samlede omsætning for alle 88 McDonald’s restauranter i Danmark er ca. 1,9 mia. kr. Kæden beskæftiger i dag mere end 4.200 medarbejdere.

McDonald’s Danmark ApS

Nettoomsætning: 511 mio. kr.

Omsætningsvækst: 10 pct.

Overskud før skat: 105 mio. kr.

Overskud efter skat: 85 mio. kr.

Årets investeringer: 129 mio. kr.

Antal restauranter: 17

I øvrigt:

Antal selvstændige franchisetagere: 23

For mere information kontakt venligst:

Stine Green Paulsen
Kommunikationsdirektør
McDonald’s Danmark ApS
Pressetelefon: 7022 0160
E-mail: stine.paulsen@dk.mcd.com

Om McDonald’s i Danmark
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 89 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 72 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger mere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011 og 2012. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube, og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk og www.tjekmcdonalds.dk.