Landsdækkende indsamling til fordel for familier med alvorligt syge børn

D. 15. oktober bliver der sat ekstra fokus på Ronald McDonald Hus ved Rigshospitalet, som huser familier med alvorligt syge børn. Den store indsamlingsdag kaldes for McHappy Day, og dagen markeres med en række festlige aktiviteter i alle landets McDonald’s-restauranter.

København, 14. oktober 2015: Hvert år huser Ronald McDonald Hus mere end 100 familier. Familierne bor i huset, mens de har et alvorligt sygt barn indlagt på Rigshospitalet. Det betyder, at de kan være sammen som familie uden at skulle pendle mange kilometer hver dag.

Fra den 8.-21. oktober samler McDonald’s restauranter landet over ind til, at familier kan få en nogenlunde stabil hverdag og være tæt på deres syge børn, når de er indlagt. Indsamlingen kulminerer den 15. oktober på McHappy Day, som markeres med forskellige festlige aktiviteter på alle landets McDonald’s-restauranter. Det er 14. år i træk, at indsamlingen finder sted.

”McHappy Day er en utrolig vigtig dag på året for Ronald McDonald Hus. Sidste år kom næsten 20 pct. af hele årets donationer fra McHappy Day, og pengene vi modtager på dagen er afgørende for vores arbejde med at drive Ronald McDonald Hus,” siger fundraiser hos Ronald McDonald BørneFond Lene Høffner.

Få et trøsteplaster med din donation

Foruden de penge, McDonald’s donerer gennem salg af Happy Meals, kan man som gæst også donere direkte til Ronald McDonald Hus med både kontanter og mobilbetaling i de enkelte restauranter. Donerer man mindst 5 kr. i perioden 8.-21. oktober, får man udleveret et trøsteplaster. Det plyssede tøjdyrsplaster sættes oven på et almindeligt plaster og kan nusses og aes, så det får en beroligende effekt.

Alle donationer, der indsamles på McHappy Day, er øremærket Ronald McDonald Hus og går således ubeskåret til at hjælpe familier med et alvorligt sygt barn.

Hvis du ikke har mulighed for at tage forbi McDonald’s, er det også muligt at donere fra mobilen via MobilePay til 3123 3099 eller Swipp 8120 til RMhus. Der kan også laves en direkte bankoverførsel til følgende konto: Reg. 7854 Kontonr. 1099301.

Om Ronald McDonald BørneFond

Ronald McDonald BørneFond blev stiftet i 1991 af McDonald's Danmark. Fonden har det almennyttige formål at yde støtte til velgørende, uddannelsesmæssige og videnskabelige formål til gavn for børn.

Fondens primære formål er at støtte etableringen og driften af et eller flere Ronald McDonald Huse. Det sekundære formål er at yde støtte til andre projekter eller programmer, som kan hjælpe børns fysiske, psykiske eller sociale problemer som følge af alvorlig sygdom samt forskning, der øger den eksisterende viden om alvorlige sygdomme, der rammer børn. Læs mere på www.rmhus.dk. Ronald McDonald BørneFond kan også følges på Facebook og Instagram (RMBFDK).

Om McDonald’s i Danmark

Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 88 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 84 ejes af selvstændige franchisetagere, mens de 4 ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger flere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. Følg McDonald’s på Facebook og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk.

For mere information kontakt venligst

Pia Tobberup Pressechef, McDonald’s Danmark Tlf. 70 22 01 60

Fakta om Ronald McDonald BørneFond

• Det første danske Ronald McDonald Hus blev opført ved Rigshospitalet i 2002.
  • Ronald McDonald Børnefond opfører nu endnu et Ronald McDonald Hus, som skal ligge ved Nyt Odense Universitets Hospital (efter planen i 2021).

Fakta om Ronald McDonald Hus

• Ronald McDonald Hus huser hvert år ca. 100 familier med et alvorligt sygt barn indlagt på Rigshospitalet.
  • I 2014 boede familierne gennemsnitligt 44 dage i huset.
  • Der har boet ca. 1.615 familier i huset siden åbningen i september 2002.
  • Støtte og drives af midler indsamlet af Ronald McDonald BørneFond

Donationsmuligheder