McDonald’s Danmarks resultat for 2014 viser fortsat succes

McDonald’s Danmark præsenterer i dag et stærkt og solidt regnskab for 2014. Regnskabet viser en omsætning på 508 millioner kr. og et overskud før skat på 113 millioner kr., hvilket er en stigning på 7,2% mod 105 millioner kr. i 2013. 2014 har været et år i omstillingens tegn, hvor McDonald’s Danmark har fået næsten helt ny ledelse og har fokuseret på at gøre restauranterne klar til at give gæsterne fremtidens restaurantoplevelse.

Den 29. maj 2015: 2014 var et omstillingens år for McDonald’s Danmark, der fik næsten helt ny ledelse, efter at den eksisterende ledelse fik nye karrieremuligheder internationalt i McDonald’s. Fra egne rækker rekrutterede man tidligere salgs- og marketingdirektør Joachim Knudsen til administrerende direktør, og han kan i dag præsentere et stærkt regnskab for 2014.

Selskabet, der ved udgangen af 2014 ejede 16 af de i alt 87 restauranter landet over, præsenterer en nettoomsætning på 508 millioner kr. Det er et beskedent fald i omsætningen på 1%, der bl.a. hænger sammen med lukningen af restauranter i 2014, som, virksomheden ikke vurderede, var mulige at fremtidssikre i forhold til virksomhedens strategi.

Den samlede nettoomsætning i 2014 for samtlige McDonald’s 87 restauranter, heraf 71 drevet af selvstændige franchisetagere, var på 1.9 mia. kr. og dermed på niveau med 2013.

Solid stigning i selskabets resultat

På resultatsiden viser McDonald’s Danmark en stigning på 7,2 % i resultat før skat. Således endte årets resultat på 113 millioner kr. mod 105 millioner kr. i 2013.

”Vi er rigtig godt tilfredse med resultaterne. Vi har præsteret en flot omsætning i 2014, samtidigt med at det har været et år præget af udvikling og omstilling. Det er klart, at det er en udfordring for en virksomhed at skifte næsten hele den danske ledelse, men det rusker også op i forretningen på en god måde, og fordi vi mestendels har rekrutteret internt, har vi bevaret en masse historik og erfaring i ledelsen. I 2014 har vi desuden haft stort fokus på at ruste restauranterne til store planlagte forandringer i nær fremtid, der skal give gæsterne en endnu bedre oplevelse, når de besøger vores restauranter,” siger Joachim Knudsen, administrerende direktør hos McDonald’s Danmark.

Det øgede resultat før skat har også ført til en markant øget skattebetaling fra knap 19.7 millioner kr. i 2013 til 26.8 millioner kr. i 2014. Den øgede skattebetaling skyldes hovedsageligt gevinst ved salg af ejendom og færre investeringer i nye restauranter sammenlignet med 2013, hvor McDonald’s åbnede hele fire nye restauranter mod én ny restaurant i 2014. I 2014 investerede McDonald’s Danmark således 58 mio. kr. mod 129 mio. kr. i 2013. Og McDonald’s fortsætter med at investere i nye restauranter fremadrettet.

”Både i 2013 og 2014 har vi arbejdet benhårdt på at gøre vores forretning og restauranter klar til en stor forandring i hele den oplevelse, vores gæster i fremtiden kommer til at få i vores restauranter – i alt lige fra bestilling til tilberedning af maden og indretning af vores køkkener og restauranter. Den rejse kommer vi til at fortsætte de næste år, så vi sikrer, at vi fortsat er relevante for vores gæster og kan skabe gode oplevelser for dem i fremtidens restaurant, ” siger Joachim Knudsen.

Nøgletal 2014

Den samlede omsætning for samtlige McDonald’s restauranter i Danmark, som ved årets udgang udgjorde 87 restauranter – heraf 71 drevet af selvstændige franchisetagere, er på 1.9 mia. kr. Kæden beskæftiger flere end 4.200 medarbejdere.

McDonald’s Danmark ApS

Nettoomsætning: 508 mio. kr.

Overskud før skat: 113 mio. kr.

Overskud efter skat: 85 mio. kr.

Årets investeringer: 58 mio. kr.

Antal restauranter: 16

I øvrigt:

Antal selvstændige franchisetagere: 22

Om McDonald’s i Danmark

Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 87 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 72 ejes af selvstændige franchisetagere, mens de øvrige 16 ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger flere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. Følg McDonald’s på Facebook og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk.

For mere information:

Pia Tobberup