McDonald’s Danmark lancerer MobilePay: Betal for din burger med mobilen

McDonald’s Danmark og Danske Bank gør det nu muligt for restaurantkædens gæster at betale for maden med mobilen. Den 28. juli lancerer McDonald’s nemlig MobilePay i alle landets 87 restauranter. Dermed bliver McDonald’s den første restaurantkæde i Danmark, hvor gæsterne kan betale via MobilePay direkte i restauranterne.

København, den 21. juli 2015 – Den 28. juli lancerer McDonald’s Danmark MobilePay i samtlige 87 restauranter. Dermed kommer gæsterne til at kunne betale for maden direkte via mobilen. Med indførelsen af MobilePay er McDonald’s den første danske fastfood-kæde, der tilbyder mobilbetaling i restauranterne. Hidtil har det kun været muligt at betale med MobilePay i fastfoodrestauranter ved bestilling på nettet.

Mobilbetaling – en del af fremtidens restaurantoplevelse

”Vi har glædet os meget til at introducere MobilePay-løsningen til vores gæster i restauranterne, fordi vi tror på, at det vil styrke serviceoplevelsen for dem, der ønsker at lade kontanter og betalingskort blive derhjemme,” siger Joachim Knudsen, administrerende direktør for McDonald’s Danmark, og fortsætter:

”Vi har en klar vision og målrettet plan for, hvordan fremtidens danske McDonald’s restauranter skal se ud, og hvilken oplevelse vores gæster skal have i restauranterne – fra de kommer ind og bestiller, til de forlader restauranten. Implementeringen af MobilePay er et vigtigt skridt på vejen mod vores mål.”

Den nye betalingsmulighed indebærer, at McDonald’s Danmark installerer små bokse ved alle kasser i restauranterne. Hvis gæsten vælger at betale via MobilePay, sender boksen beløbet til gæstens mobil med anmodning om betaling, når bestillingen er foretaget. Løsningen er baseret på Danske Banks MobilePay-app og kører bl.a. på Bluetooth- og NFC-teknologi.

McDonald’s har de seneste uger testet løsningen i restauranterne i Valby og på Falkoner Alle på Frederiksberg, og her har gæsterne vist stor interesse for at betale med mobilen:

”Vores gæster i de to testrestauranter har været meget begejstrede for, at de nu også kan betale med mobilen. De skal selvfølgelig lige vænne sig til, at det i det hele taget er en mulighed. Men når de først kommer i gang, giver de udtryk for, at det er både sjovt og nemt,” siger Joachim Knudsen.

Mobilbetalingsløsninger er vejen frem for danske virksomheder

Også hos Danske Bank har man store forhåbninger til implementeringen af løsningen i McDonald’s Danmarks restauranter:

”Vi synes, mobilbetaling passer rigtigt godt til fastfoodrestauranter. Derfor er vi naturligvis spændte på, hvordan gæsterne hos McDonald’s tager imod løsningen, og hvor mange, der vil benytte den. Vi tror på, at mobile betalinger er vejen frem for mange danske virksomheder. Det åbner for konstante forbedringer af kundeoplevelsen,” siger Mark Wraa-Hansen chef for Danske Banks MobilePay-division.

Det vil naturligvis fortsat været muligt at betale med betalingskort og kontanter i McDonald’s-restauranter landet over. MobilePay-løsningen skal ses som en supplerende betalingsmulighed.

Om McDonald’s i Danmark

Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 87 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 72 ejes af selvstændige franchisetagere, mens resten ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger mere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. McDonald’s Danmark blev kåret til Danmarks bedste store arbejdsplads af Great Place to Work i november 2011 og 2012. Følg McDonald’s på Facebook og YouTube, og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk.

Om MobilePay

Danske Banks MobilePay benyttes af over to millioner danskere. Den forventede årlige aktivitet er p.t. over 2,1 mio. betalinger og 18 mia. kr. i omsætning. MobilePay benyttes på stadig flere områder, hvoraf de syv vigtigste er: Mellem private, handel i butikker, handel i webshops, kommunale betalinger, betaling gennem andre apps, donationer, handel i webshops samt handel ved kassen i store detailhandelskæder.

For mere information:

Stine Green Paulsen/Pia Tobberup