McDonald’s går til angreb på kaffesnobberiet

Priserne på take-away kaffe i Danmark er skruet op til vanvittige højder. Det mener McDonald’s danske salgs- og marketingdirektør, Mads Friis, som insisterer på, at god kaffe skal være til at betale. Og danskerne er enige. En undersøgelse foretaget af Epinion viser, at mere end seks ud af ti danskere mener, at take-away kaffe er alt for dyrt. McDonald’s vil nu tage kampen op med kaffesnobberiet og lægger ud med at give kaffen gratis væk i morgentimerne i hele september, simpelthen for at give folk en chance for at smage – og sammenligne.

Danskerne er blandt de mest kaffeglade i Norden, og vi har vænnet os til at betale en formue for selv den klassiske sorte filterkaffe, når vi er på farten. Ifølge McDonald’s danske salgs- og marketingdirektør, Mads Friis, er de høje priser blot et udtryk for kaffesnobberi og fuldstændig unødvendige:

"Helt overordnet mener vi, at danskerne betaler alt, alt for meget for deres kaffe. Når vi ser på markedet for take-away kaffe i Danmark, så er prissætningen helt ude af proportioner. Danskerne har efterhånden vænnet sig til de høje priser, men vi mener, at det er tid til at gøre oprør mod den alt for dyre kaffe og stille spørgsmålstegn ved, hvad der er fair at betale for en kop kaffe," siger Mads Friis.

"Jeg er helt med på, at det handler om kvalitet og for nogle også branding, men det bør i høj grad også handle om, hvad tingene med rimelighed skal koste. Og en café latte bør ikke koste over 40 kr., ligesom en almindelig lille kop kaffe ikke skal koste mere end en flad 10’er – selv for en bæredygtig, god Arabica-kaffe. Og det vil vi nu gøre op med ved at lade danskerne prøve vores kaffe gratis i hele september, så de frit kan smage og sammenligne."

I en ny undersøgelse, foretaget af Epinion på vegne af McDonald’s Danmark, svarer 65 pct. af de danske kaffedrikkere, at priserne på take-away kaffe i Danmark er for høje. 57 pct. svarer, at en kop almindelig sort kaffe rimeligt bør koste 10 kr., mens det for knap 65 pct. vil være rimeligt at betale 20 kr. eller herunder for en cafe latte. Kun 9 pct. mener, at det er rimeligt at betale over 25 kr. for en cafe latte.

Smag, pris og bekvemmelighed afgør danskernes valg af take-away kaffe

Undersøgelsen viser, at tre faktorer gør sig gældende, når danskerne køber take-away kaffe, og det er smag, pris og bekvemmelighed.

Således vægter 64 pct. af de danske kaffedrikkere smagen, som én af de vigtigste faktorer, når de skal vælge take-away kaffe. 38 pct. lægger vægt på udvalget af kaffetyper, fx om de kan få cappuccino og cafe latte. For 34 pct. er det væsentligt, at det sted, kaffen købes, ligger på vejen, mens prisen er et vigtigt parameter for 24 pct. af danskerne.

"Når man ser på, hvad der betyder noget for danskerne, når de køber take-away kaffe, så synes jeg, at vi leverer ret overbevisende på de væsentligste faktorer. Vi har måske ikke været gode nok til at gøre opmærksomme på, at man kan få en god kop kaffe til billige penge på McDonald’s, men det laver vi om på nu," siger Mads Friis og fortsætter:

"Vi synes naturligvis selv, at vores kaffe er af god kvalitet, og når vi spørger kaffedrikkerne, er de heller ikke uenige. Af de danskere, som har prøvet vores kaffe, synes hele 49 pct., at den er god eller meget god, mens 39 pct. vurderer den som middelgod. Der er dog stadig 70 pct. af kaffedrikkerne, der ikke har prøvet vores kaffe endnu, og derfor byder vi nu på gratis kaffe i morgentimerne i hele september for at gøre endnu flere danskere opmærksomme på, at god kaffe ikke behøver koste en formue."

Med gratis kaffe på alle McDonald’s restauranter landet over i september måned i tidsrummet fra kl. 7.00-10.00 opfordrer McDonald’s danskerne til at smage deres kaffe.

Om McDonald’s i Danmark Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 87 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 78 ejes af selvstændige franchisetagere, mens de 9 ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger flere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. Følg McDonald’s på Facebook og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget for McDonald’s Danmark via Epinions Danmarkspanel. Der blev indsamlet 989 interviews i perioden 24. juli til den 29. juli 2015. Analysen er udført blandt danskere i alderen 18-75 år og udsendt repræsentativt for den danske befolkning i forhold til køn, alder, uddannelse og region og efterfølgende vægtet.

For mere information:

Stine Green Paulsen/Pia Tobberup