McDonald’s deler 350.000 bøger ud til danske børnefamilier

Når familier den 6. oktober og en måned frem besøger deres lokale McDonald’s, er legetøjet i burgerrestaurantens Happy Meal skiftet ud med børnebøger af udvalgte nordiske forfattere. I alt forventer kæden at uddele 350.000 børnebøger udvalgt af svenske Läsrörelsen til danske børnefamilier. Bøgerne er nøje udvalgt af det svenske Läsrörelsen, som McDonald’s har samarbejdet med i en årrække. Et naturligt samarbejde for en familierestaurant, ifølge McDonald’s Kommercielle Direktør, Mads Friis.

København, 22. september 2016 – Når familier i oktober måned besøger McDonald’s, er det lille stykke legetøj i Happy Meals skiftet ud med nøje udvalgte børnebøger. I alt er der tale om otte forskellige børnebøger af anerkendte nordiske forfattere, herunder danske Ib Spang Olsen, hvis bog ”Det lille lokomotiv” er at finde blandt de otte bøger.

Det er syvende år i træk, at kampagnen, der er et samarbejde mellem de nordiske markeder og Läsrörelsen i Sverige, kører i Danmark, og over de seneste seks år har McDonald’s delt flere end 2,2 mio. bøger ud til danske børnefamilier. Kampagnen og samarbejdet skaber hos McDonald’s stor gensynsglæde og Kommerciel direktør hos McDonald’s Danmark, Mads Friis glæder sig til at tilbyde danske børnefamilier de otte udvalgte børnebøger:

Vi er en familierestaurant, som hver dag har rigtig mange familier på besøg, og derfor betyder samarbejdet med Läsrörelsen også meget for os. Legetøjet i vores Happy Meals skaber glæde og gode øjeblikke hos børnene i familien, og med bøgerne håber vi, at de gode øjeblikke også bliver udfoldet hjemme, hvor hele familien kan samles om bøgernes magiske univers”, siger Mads Friis.

Når McDonald’s i fire uger uddeler 350.000 børnebøger, så er forhåbningen fra både McDonald’s og Läsrörelsens side, at kampagnen kan medvirke til at styrke børns læseevne. Den almennyttige forening, Läsrörelsen har siden 2001 arbejdet for at udbrede højtlæsning for børn og arbejder ud fra mottoet ”Giv dine børn et sprog” og med 350.000 uddelte bøger er forhåbningen, at de mange fortællinger kan bidrage til netop dette.

Formanden fra svenske Läsrörelsen, Elisabeth Reslegård glæder sig også over kampagnen og det langvarige samarbejde.

Hos Läsrörelsen arbejder vi med mottoet ”Giv dine børn et sprog”, og derfor er det fantastisk at arbejde med McDonald’s, hvor vi i år i Norden samlet når 1.750.000 uddelte børne- og billedbøger, alle sammen skrevet af fremtrædende forfattere og illustratorer fra hele Norden. Siden starten i 2001 har McDonald’s delt 103 titler med et oplag på 18,4 millioner bøger ud til børn og familier, så det er et meget værdsat samarbejde, vi har med McDonald’s”, siger Elisabeth Reslegård, formand for Läsrörelsen.

De otte bøger har hvert sit univers, og der er noget for alle aldre og interesser. Lige fra bogen om Ib Spang Olsens tog, der gerne vil ud og opleve verden, over bogen om badeanden Lisa, der farer vild på det store hav til bogen om 25 forskellige fugle. Udvalget er altså sammensat, så man hver uge kan vælge imellem flere bøger, der egner sig til højtlæsning, men også bøger til større børn, der gerne vil prøve kræfter med selv at læse.

·         ”Pelle i junglen” (Sverige) handler om Pelle, der har fået en sav i fødselsdagsgave. Nu vil han bygge et træhus, hvor han kan være i fred. Bare jeg boede i en jungle, tænkte han. Og pludselig ... er Pelle i junglen! Helt alene! Men vent! Der er jo røg over trætoppene ... Hvem mon bor der? Bogen er skrevet og illustreret af Jan Lööf.

Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 89 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 85 ejes af selvstændige franchisetagere, mens de 4 ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger flere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. Følg McDonald’s på Facebook og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk.

Pia Tobberup

Pressechef, McDonald’s Danmark

Forlad mcdonalds.dk

Vælg en McDelivery partner for at fortsætte