Nu er der kun danske kyllinger hos McDonald´s

McDonald´s Danmark øger andelen af danske råvarer i sortimentet.

En ny aftale med kyllingeproducenten Danpo i Give betyder, at alt kyllingekød, der sælges hos McDonald´s, fra 7. oktober er 100 procent dansk.

København, 6. oktober 2016 – McDonald´s Danmark har indgået en aftale med Danpo, som producerer, forarbejder og sælger dansk opdrættede kyllinger, om at levere 100 procent dansk kyllingekød til McDonald´s 89 danske restauranter. McDonald´s og Danpo har haft et nært samarbejde siden 2000, men med den nye aftale bliver Danpo eneleverandør af kød til McDonald´s kyllingeprodukter.

”McDonald´s Danmark har en ambition om så vidt muligt at indkøbe danske råvarer til vores køkkener. Vi køber i forvejen en stor del af vores mælkebaserede produkter hos Arla, og vores fisk kommer fra Espersen Fisk på Bornholm. Derfor er vi glade for, at vi nu kan føje 100 procent dansk opdrættede kyllinger på listen over lokalt producerede råvarer,” siger Kommerciel Direktør hos McDonald’s Danmark, Mads Friis.

Årsagen til, at McDonald´s Danmark fokuserer på at indkøbe flere og flere danske produkter, bygger på forbrugerindsigter, der peger på, at danskerne generelt har en stor tiltro til dansk producerede råvarer. En undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer viser eksempelvis, at danskerne især er interesserede i, at den kylling, de spiser, er dansk.

”Derfor, og fordi kyllingeprodukterne på vores menu er meget efterspurgte, var det naturligt for os at arbejde mod en løsning, hvor vores indkøb af kylling blev helt dansk. Som en dansk virksomhed er det vigtigt for os at lytte til danskerne og imødekomme deres ønsker. Samtidigt er det vigtigt for os at støtte andre danske virksomheder – og så vil vi gerne have vores leverandører så tæt på os som muligt,” siger Mads Friis.

Det øgede samarbejde vil betyde, at McDonald´s Danmark sikrer Danpo og deres leverandører et betydeligt aftag af kyllingeprodukter i fremtiden. Men Mads Friis forudser samtidig, at McDonald´s øgede fokus på danske produkter vil trække andre dele af fødevarebranchen med.

”Danskerne vil gerne have danskproducerede fødevarer, og når vi i McDonald´s har startet denne rejse mod at knytte endnu flere danske leverandører til os, er det nærliggende at forestille sig, at andre fødevarevirksomheder vil følge efter. Så konsekvensen af vores valg vil forhåbentlig betyde mere forretning for Danpo og for andre danske fødevareleverandører.”

McDonald´s tilgang til indkøb af lokale råvarer startede med samarbejdet med Espersen Fisk tilbage i 1970´erne. Senest har McDonald´s valgt at indkøbe friske, økologiske æg fra fritgående høns på gårde i Jylland og på Lolland til sine morgenmadsprodukter. Og McDonald´s Danmark afsøger nu andre og nye muligheder for at købe endnu flere danske produkter til de 89 restauranter landet over.

”Vi er allerede nu gået i dialog med Landbrug og Fødevarer og en række leverandører om muligheden for at købe endnu flere råvarer lokalt. Vi er en virksomhed, som aftager store mængder råvarer, og vi stiller høje krav til både leverings- og fødevaresikkerhed og kvalitet, som ofte er langt skrappere end gældende love og regler. Som leverandør hos os skal man altså indrette sin forretning, så den kan komme gennem nåleøjet. Derfor tror vi også på, at vi med flere danske indkøb kan bidrage til at sætte barren for dansk fødevareproduktion højt og som sagt forhåbentlig motivere andre virksomheder til at købe mere dansk,” siger Mads Friis.

Yderligere oplysninger:

Kommunikations- og Pressechef Pia Tobberup: +45 31 19 67 81

Mail: pto@dk.mcdcom

L&Fs undersøgelse

Link til Landbrug og Fødevarers Markedsanalyse om danske fødevarer https://www.lf.dk/tal-og-analyser/analyser/forbrug-og-detail/analyse-om-danske-varer

Om McDonald’s i Danmark

Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 89 McDonald’s restauranter i Danmark, hvoraf de 85 ejes af selvstændige franchisetagere, mens de 4 ejes af McDonald’s Danmark ApS. McDonald’s Danmark beskæftiger flere end 4.200 medarbejdere og serverer omkring 160.000 måltider om dagen. Følg McDonald’s på Facebook og find flere fakta om McDonald’s Danmark på www.mcdonalds.dk