Nyt rekordår: 2015 bød på flere gæster end nogensinde hos McDonald’s i Danmark

En markant stigning i antallet af gæster, det bedste salg nogensinde, og et år, hvor der blev taget syvmileskridt mod fremtiden. Det er overskrifterne, når McDonald’s nu præsenterer årsregnskabet for 2015.

København, 31. maj 2016 – Meget tyder på, at danskerne vil have burgere som aldrig før. I hvert fald blev 2015 et særdeles godt år på alle fronter for McDonald’s i Danmark. Målt mod 2014 steg salget med hele 4,9% fra 1.9 Mia DKK til 2 Mia DKK, og 2015 blev således året, hvor McDonalds oplevede sit bedste salg siden åbningen i 1981. En fremgang, der blev drevet af en stigning i antallet af gæster. Det gennemsnitlige daglige antal gæster i landets 89 restauranter steg med hele 6.800.

2015 har været et fantastisk år for McDonald’s i Danmark. Faktisk det bedste år nogensinde! Det har krævet en kæmpe indsats fra alle i forretningen, store ledelsesmæssige beslutninger og vilje til at investere i fremtiden. Den slags resultater kan kun lade sig gøre med fuld støtte og opbakning fra samtlige 4500 medarbejdere,22 franchisetagere, leverandører og samarbejdspartnere, ” siger Joachim Knudsen, Administrerende direktør hos McDonald’s Danmark.

Fremtiden er franchise – og burgere uden ’bin’

Ud over en stærk vækst i de økonomiske resultater blev 2015 også året, hvor McDonald’s ledelse foretog flere markante ændringer med fokus på at forbedre forretningen og sikre, at McDonald’s fortsat er relevant for danskerne i fremtiden.

McDonald’s Danmark investerede betragteligt i etableringen af en ny afdeling, som i løbet af de næste 18-24 måneder skal stå i spidsen for en transformation og fremtidssikring af samtlige McDonald’s restauranter landet over. Forandringerne indebærer, at restauranterne får nye køkkener, nye digitale bestillingsskærme og nye måder at tilberede maden på, så burgerne fremover laves ved bestilling i stedet for at blive tilberedt og linet op i den såkaldte ’bin’ bag kassen på forhånd – uden at serveringstiderne forlænges.

Forandringerne er kædens gæster allerede begyndt at opleve i de første måneder af 2016, hvor McDonald’s har åbnet tre restauranter med det nye koncept i henholdsvis Holbæk, Randers og Ringsted.

McDonald’s danske hovedkontor, selskabet McDonald’s Danmark, tog desuden i 2015 en strategisk ledelsesmæssig beslutning om at sælge størstedelen af de selskabsdrevne restauranter til kædens franchisetagere og således gøre McDonald’s tilstedeværelse endnu mere lokal forankret. En beslutning, som tydeligt giver sig udslag på McDonald’s Danmarks omsætning i selskabets årsrapport, idet salget nu er rykket over i de selvstændige franchisetageres regnskaber, og McDonald’s Danmark udelukkende kan indregne en højere andel af huslejeindtægter frem for hele salgsprisen på Cheeseburgere, Big Macs mv.

2015 var i høj grad et omstillingens år. 12 af vores selskabsdrevne restauranter blev solgt til dygtige, danske franchisetagere. Når vi over de kommende to år indfører det nye koncept i samtlige 89 restauranter, kræver det fuldt fokus. Franchisemodellen er en af vores absolut største styrker, og det har givet god mening i endnu højere grad at lade hovedkontoret fokusere på at drive udvikling fremfor restauranter, ” siger Joachim Knudsen.

I efteråret 2015 åbnede McDonald’s to nye restauranter i henholdsvis Glostrup og Greve, og selvom fokus i 2016 vil ligge på ombygningen af de eksisterende restauranter, forventer McDonald’s også en ny-åbning eller to i løbet af året.

”Vi vil fortsat investere massivt i den danske forretning det kommende år – særligt i form af ombygningen af vores restauranter, men også i form af nye restauranter. Salget i de første måneder af 2016 tegner rigtigt godt, og alt tyder på, at vores gæster tager vores nye koncept positivt til sig. Vi har stor tiltro til fremtiden,” slutter Joachim Knudsen.

Om McDonalds i Danmark

McDonald’s i Danmark udgøres dels af 22 selvstændige franchisetagere, der driver 85 af kædens 89 restauranter, og dels af selskabet McDonald’s Danmark ApS, hvis omsætning er baseret på huslejeindtægter fra franchisetagere og indtægter fra salget i de øvrige 4 restauranter. Den samlede omsætning for samtlige McDonald’s restauranter i Danmark, som ved årets udgang udgjorde 89 restauranter, er på 2 mia. kr. Det vedlagte årsregnskab vedkommer alene McDonald’s Danmark ApS.

Nøgletal McDonald’s Danmark ApS

Nettoomsætning: 421 mDKK

Driftsresultat: 114 mDKK

Årets resultat: 88 mDKK

Vil du vide mere?

Kontakt Pressechef Pia Tobberup, McDonald’s Danmark, pto@dk.mcd.com, tlf. + 45 31196781.