TV2 sag om illegal arbejdskraft

København – TV2 kører i øjeblikket en historie om to tilfælde af brug af illegal arbejdskraft i rengøringsselskaber, der har arbejdet som eksterne leverandører for to af vores franchisetagere på deres restauranter i henholdsvis Helsingør og Køge.

Endvidere inddrages en ældre sag fra 2012, hvor to eksterne leverandører heller ikke levede op til deres aftaler mellem dem og franchisetagerne.

Endelig inddrages en sag fra 2013, hvor en af vores franchisetagere fik en bøde for have haft en medarbejder uden arbejdstilladelse ansat i en periode på 5 år. Franchisetageren var uden vidende om, at medarbejderen ikke havde arbejdstilladelse. Den pågældende medarbejder havde dansk skattekort, ren straffeattest udstedt af dansk politi og dansk CPR nummer, og franchisetageren aflønnede ham efter overenskomstmæssig løn, ligesom medarbejderen betalte skat af sin løn efter gældende regler. Hvorom alting er, skulle franchisetageren have tjekket medarbejderens arbejdstilladelse, og han erkendte med det samme sin fejl.

I ovenstående sag, som i sagerne fra Helsingør og Køge, har franchisetagerne handlet i god tro. Og der har ikke været noget økonomisk incitament for andet.

I begge tilfælde har ejerne af restauranterne i Helsingør og Køge haft kontrakter med rengøringsselskaberne med en pris pr måned, der svarer til en timepris på omkring 175-200 kr. pr rengøringsmedarbejder. Franchisetagerne ville selv kunne ansætte rengøring på overenskomstmæssige vilkår til den pris, de har betalt deres underleverandører. De har således ikke købt billigere ind, men entreret i god tro med selskaber, som oven i købet har skrevet under på, at de overholder reglerne.

Som dansk virksomhed lever vi selvfølgelig op til alle krav og regler, der gælder, og vi har siden 1989 haft fast overenskomst med 3F for alle vores ansatte netop for at sikre gode arbejds- og lønforhold.

Derfor tager McDonald's også fuldstændig afstand fra enhver udnyttelse af illegal arbejdskraft. Vi erkender og retter op, når vi selv begår fejl, og accepterer ikke, at vores leverandører overtræder loven på nogen måde. Derfor forpligter alle, der arbejder for McDonald’s som underleverandører, sig helt specifikt til ikke at bruge illegal arbejdskraft eller at overtræde loven på nogen måde.

I de to tilfælde, hvor vi inden for de seneste fem år er blevet opmærksomme på, at lokale eksterne leverandører har brudt kontrakten, har de pågældende franchisetagere naturligvis opsagt samarbejdet øjeblikkeligt. Dette gør sig også gældende i den nævnte sag fra 2012.

For yderligere information kontakt Pressechef Pia Tobberup: pia.tobberup@dk.mcd.com, +45 70 22 01 60