McDonald’s ambition att minska plastanvändningen börjar med glass

July 5, 2018

McDonald’s i Sverige har som ambition att minska användandet av plastförpackningar. Arbetet med att minska plastanvändningen är en fortsättning på den hållbarhetsstrategi som kom tidigare i år. En av de första insatserna företaget gör är att ta bort plastlocken från de populära glassarna McFlurry.

McDonald’s i Sverige förstärker nu arbetet för att minska plasten i gästförpackningar och den första förändringen syns redan i restaurangerna då glassen McFlurry nu serveras i en ny innovativ pappersförpackning, utan plastlock.

- Vi har arbetat för att göra förpackningarna mer hållbara i flera år och idag kommer pappersförpackningarna antingen från återvunnet papper eller råvara från certifierat hållbart skogsbruk. Nu börjar vi titta på hur vi ytterligare minskar mängden plast, säger Henrik Nerell, Miljöchef på McDonald’s i Sverige.

Utöver att introducera ny pappersförpackning för McFlurry, som eliminerar behovet av ett separat plastlock, kommer papperssugrör att testas på en svensk restaurang i september. Syftet med testet är att utforska alternativ till plastsugrören som används i restaurangerna idag.

- Det här är ett viktigt steg för vårt hållbarhetsarbete i Sverige. Vi och våra medarbetare ska känna att vi gör skillnad, och våra gäster kan känna sig trygga i sina val. Att vi tar bort plastlocken från McFlurry är ett första steg för att minska vår plastanvändning. Men smaken på McFlurry kommer vara precis lika god, om inte ännu godare, än innan, säger Thomas Kelly, VD McDonald’s Sverige.

Ambitionen för mer hållbara gästförpackningar kräver ett nära samarbete med leverantörer och andra intressenter för att utveckla alternativ. Ett mer hållbart alternativ som utvecklats och introducerats på marknaden tidigare i år är de nya muggarna för Milkshake, Iced smoothies och Frappés. De serveras nu i det mer hållbara alternativet PlantBottle som är ett plastmaterial (PET) som delvis består av förnybart växtmaterial.

- Vi arbetar för att göra alla våra förpackningar mer hållbara och fortsätter arbetet med att minska plasten i våra gästförpackningar. Vi har inte alla lösningar på plats men vi är övertygade om att vi, när vi arbetar med våra leverantörer för att hitta alternativ, kommer att lyckas, säger Henrik Nerell, miljöchef på McDonald’s i Sverige.

Dessa ansträngningar stöder McDonald’s globala åtaganden för hållbara förpackningar och återvinning. För mer information, klicka här.

För mer information, kontakta:
Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, media@se.mcd.com.