I dag åpner verdens nordligste McDonald’s-restaurant i Tromsø

Kvinne holder opp en diplom

14.03.2024

McDonald’s åpner i dag det som blir verdens nordligste restaurant, i Tromsø. Åpningen markerer startskuddet på en historisk satsning for McDonald’s i Norge. – Endelig er vi i Nord-Norge, sier administrerende direktør, Ann Helen Våge.

Tromsø-restauranten med kremplassering i Storgata, midt i Tromsø sentrum, åpner dørene kl. 10:00 i dag. De siste månedene har det blitt jobbet iherdig med å få restauranten klar til åpning.

Festlig dekorasjon med ballonger og rødløper utenfor McDonald's restaurant. Foto Krediteres Anthony Mahmoudi

– Denne dagen har vi gledet oss til. Interessen for å få McDonald’s til Tromsø har vært stor, og en åpning her er selvfølgelig noe vi har ønsket oss lenge. Vi gleder oss til å bli landsdekkende og jobber aktivt med flere lokasjoner i Nord-Norge, sier administrerende direktør for McDonald’s i Norge, Ann Helen Våge.

McDonald’s er franchisedrevet, og det er driftsdirektør i franchiseorganisasjonen QSC Restauranger, Sharko Nejad, som står klar med sitt team for å ønske gjester velkommen i Storgata. Restauranten har plass til 140 gjester og vil holde åpent søndag til torsdag: 07:00- 24:00 og fredag-lørdag 07:00-04:00.

– Tromsø er en fantastisk by. Vi gleder oss til å bli en del av det lokale næringslivet og å skape enda flere arbeidsplasser her i nord. I tillegg er vi stolte av å kunne servere Tromsøværinger og turister verdens nordligste Big Mac-måltid, sier Nejad.

McDonald’s er en stor arbeidsgiver for unge. I Tromsø er målet å ansette 60 medarbeidere innen april. Lokal rekruttering og opplæring står høyt på agendaen, forklarer Nejad.

– Vi skal ansette ca. 60 personer før april og vi ønsker å rekruttere flest mulig lokalt. Det er vi godt i gang med. Siden dette er en helt ny restaurant, og første gang McDonald’s åpner i Nord-Norge, har vi på plass et erfarent team som skal bistå med opplæring av nye medarbeidere og sørge for den gode gjesteopplevelsen fra første stund, forteller han.

I tillegg til å skape arbeidsplasser for mange, forteller Sharko Nejad at McDonald’s er en aktiv støttespiller for lokalmiljøet.

– Vi bidrar økonomisk til utvikling og drift av fritidstilbud for barn og unge andre steder i landet. Vi har en ambisjon om å få til gode samarbeid med lokale foreninger her i Tromsø også, sier han.

For ytterligere kommentarer kan kommunikasjonssjef for McDonald’s i Norge, Kristina Johansen,

kontaktes på: kristina.johansen@no.mcd.com

5 McD glade medarbeidere poserer med tommel opp. Foto Krediteres Anthony Mahmoudi

Just letting you know that you’re leaving the McDonald’s UK website now. We’re not responsible for the policies and practices of other companies, so we always recommend that you have a look at the privacy policy and other policies of any website you visit, as they might be different from ours.