2000 McDonald’s-medarbetare bidrog till att plocka 308 ton skräp under Håll Sverige Rent-dagen

Bild på VD för Håll Sverige Rent när hon slänger skräp

19.09.2022

Som Sveriges största restaurangkedja vill McDonald’s ta en större roll för att minska nedskräpningen. Restaurangkedjans medverkan i lördagens Håll Sverige Rent-dag är ett initiativ för att uppnå McDonald’s nollvision om att inga av restaurangens förpackningar ska återfinnas i naturen. 2 000 McDonald’s-medarbete deltog i den årliga Håll Sverige Rent-dagen som gick av stapeln lördagen den 17 september. Målet för dagen var att plocka 270 ton skräp och det överstegs med råge och den slutgiltiga siffran landade på hela 308 ton skräp.

”I lördags slog vi alla tidigare rekord med god marginal. Redan för några veckor sedan hade vi fler anmälda än förra året. Till slut landade det på över 200 000 anmälda skräpplockare. Det visar tydligt på ett stort och utbrett engagemang. Vi är glada över att så många av McDonald’s medarbetare ställde upp och tog skräpproblematiken i egna händer, bokstavligen. Det är viktigt att Sveriges största restaurangkedja tydligt prioriterar att minska nedskräpningen och vi hoppas att detta bidrar till att fler aktörer väljer att hänga på”, säger Johanna Ragnartz, VD på Stiftelsen Håll Sverige Rent.

McDonald’s välkomnar det stora engagemanget som finns för att minska mängden skräp i naturen. Genom sin medverkan i Håll Sverige Rent-dagen vill man involvera fler i att förstå vidden av problemet och samtidigt vara en del av lösningen. Nedskräpning är ett växande problem och en vanlig sommarvecka slängs hela 60 ton skräp i naturen. 8% av skräpet som finns i naturen består av matförpackningar som man tar med sig eller äter i farten.

”På våra nästan 200 restauranger runt om i Sverige går våra medarbetare redan idag dagliga skräpplockarrundor för att hålla rent i närområdet, men nedskräpning sker även långt ifrån våra restauranger. Jag är glad att så många av våra medarbetare var med och plockade skräp i lördags. För att nå vår nollvision kommer vi fortsätta med vårt påverkansarbete för att ändra attityder kring nedskräpning samt bidra med konkreta initiativ inom vår egen organisation.” säger Henrik Nerell, Press- och miljöchef McDonald’s Sverige.

För närvarande pågår kampanjen Take Away Your Take Away, där McDonald’s vill uppmärksamma människor på att slänga skräpet i soptunnan. Med denna insats hoppas man kunna förändra attityder och engagera fler i arbetet med att skapa ett samhälle fritt från skräp. Restaurangkedjan har även synat den egna verksamheten för att säkerställa att restaurangens förpackningar är producerade av material som gör så lite skada på naturen som möjligt. Det pågår även ett ambitiöst arbete med att fasa ut engångsplasten och med åtgärder som tas i år så kommer årsförbrukningen att minska med 370 ton.

För mer information, kontakta:

Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, media@se.mcd.com

Om McDonald’s i Sverige

Med 200 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja, en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare och Sveriges största flexitariska restaurang. Merparten av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. Vi vill göra det goda valet enkelt för våra gäster och har därför en bred meny med något för alla smaker, preferenser och plånböcker och serverar bara mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Läs mer på www.McDonalds.se eller följ oss på Twitter, Facebook och Instagram.

Beställ McDelivery via våra McDelivery-partners

Välj en leveranspartner för att fortsätta
Du lämnar nu McDonalds.se
Du lämnar nu McDonald's Sveriges webbsida för en en webbplats som kontrolleras av tredje part. Sidan tillhör inte McDonald's Sverige. Innehåll, uttalanden eller åsikter på den sidan ansvarar inte McDonald's Sverige för.